فواید مصرف لبنیات برهیچ کس پوشیده نیست همین‌طور عوارض نخوردن این گروه مواد غذایی؛ البته برای همه افراد نخوردن لبنیات مضر نیست همانطور که برای همه مفید نیست. در ادامه این بخش  به بررسی تغییراتی خواهیم پرداخت که بعد از قطع مصرف لبنیات در بدن می‌افتد.

با نخوردن لبنیات استخوان‌هایتان ضعیف تر می‌شوند

شیر سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین D و سایر مواد معدنی است که برای استحکام استخوان‌ها اهمیت دارند. بیشتر رشد استخوانی شما در کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد ولی هیچ وقت نیاز به مستحکم نگه داشتن آنها از بین نخواهد رفت. اگر شما رژیمی بدون لبنیات دارید باید دنبال راهی بگردید که مواد مغذی از دست رفته را جبران کنید.

اگررژیم بدون لبنیات دارید به فشار خونتان توجه بکنید چرا که دیگر مثل سابق متعادل نخواهد بود

حتی اگر کلسیم به بالاترین میزان رسیده است، شیر غنی از پتاسیم است که با افزایش احتمالی فشار خون که از اثرات سدیم است مبارزه می‌کند. رژیمی که برای کاهش فشار خون تنظیم می‌شود و بدون مصرف هیچ دارویی فشار خون کنترل می‌کند به مردم پیشنهاد می‌دهد میوه، سبزیجات و لبنیات مصرف کنند. افرادی که فقط میزان سبزیجات و میوه را افزایش داده‌اند کاهش فشار خون داشته‌اند ولی وقتی آن را با سه واحد لبنیات ترکییب کردند تغییر بزرگی رخ داد. تنها چیزهایی که از رژیم حذف می‌کنید اهمیت ندارند . بلکه چیزهایی که برای داشتن فشار خون بهتر به برنامه تان اضافه می‌کنید نیز مهم هستند.

نخوردن لبنیات ممکن است موجب تغییر وزنتان شود

اگر برای کاهش وزن از رژیم بدون لبنیات پیروی می‌کنید مراقب باشید. اگرچه لبنیات کالری بالایی دارند (مانند پنیر و بستنی) در عوض تحقیقات ثابت کرده است که شیر باعث احساس سیری می‌شود و کمک می‌کند وزن مناسبی را حفظ کنید.

با قطع مصرف لبنیات پوستتان روشن می‌شود

تحقیقات زیادی متوجه ارتباط بین شیر و آکنه شده است ولی هیچ کدام رابطه ای بین ماست و پنیر و پوست پیدا نکرده اند. بدون هیچ آزمایش پوستی کلینیکی پوست بعد از تنظیم کردن لبنیات تغییر می‌کند ولی شواهد کافی برای کم کردن یک ماده غذایی برای روشن شدن پوست وجود ندارد. شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد آکنه ایفا می‌کند.

ممکن است مشکل عدم تحمل لاکتوز در شما بدتر شود

اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز دارید، آنزیمی که به طور طبیعی باعث شکسته شدن قند شیر می‌شود در بدن شما وجود ندارد و به همین دلیل است که بعد از خوردن محصولات لبنی مشکلات معده‌ای دارید ولی اگر میزان لبنیات را کم نکنید در حقیقت علائم را با افزایش باکتری‌های مفید گوارشی کاهش می‌دهید. اگر فردی مشکل عدم تحمل لاکتوز دارد ولی همچنان لبنیات مصرف می‌کند بدن باکتری‌ای تولید می‌کند که فعالیت می‌کند و لاکتوز را تجزیه می‌کند شما می‌توانید ۲ واحد لبنیات را تحمل کنید. فقط میزان مصرف را در هر نوبت کاهش دهید و همراه با سایر غذاها استفاده کنید که سریع هضم نشود.

با نخوردن لبنیات کمتر احساس نفخ می‌کنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بعد از خوردن یک کاسه بستنی یک تکه پیتزا یا یک لیوان شیر مثل بادکنک باد می‌کنید، یک رژیم بدون لبنیات می‌تواند راه حل مشکل شما باشد. معمولا اگر مشکل نفخ شما شدید است به علت عدم تحمل لاکتوز می‌باشد.

نخوردن لبنیات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

بعضی از محصولات لبنی تحریک کننده هستند بنابراین اگر رژیم بدون لبنیات دارید ریسک ابتلا به سرطان کمتر می‌شود. تحقیقی در سال ۲۰۰۱ نشان داده است که رژیم سرشار از کلسیم ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان را افزایش می‌دهد. زیرا میزان هورمون‌هایی که برای جلوگیری از ایجاد سرطان هستند را کاهش می‌دهد به‌علاوه مطابق با لبنیاتی که می‌خرید (کارخانه‌ای در مقابل محلی) ممکن است حاوی افت‌کش، هورمون‌های رشد اضافی و یا سایر مواد سرطان زا باشد که همگی با افزایش ریسک ابتلا به سرطان در ارتباط هستند.

ممکن است بخواهید از لبنیات پروبیوتیک استفاده کنید که گوارش شما را تنظیم می‌کنند، مانند ماست، کفیر و پنیر نرم پروبیوتیک؛ این میکروب‌های کوچک فواید زیادی دارند ولی اگر شما به هیچ وجه لبنیات مصرف نمی‌کنید می‌توانید از پروبیوتیک موجود در کلم ترش و ترشی بهره‌مند شوید.

نظر خود را ارسال کنید